Spis treści:
Czarny ekran w telefonie – jakie mogą być przyczyny?
Czy czarny ekran oznacza uszkodzenie urządzenia?
Jak rozwiązać problem z telefonem?
Czarny ekran w telefonie – jakie mogą być przyczyny?
Czarny ekran w telefonie może wystąpić z różnych przyczyn. Jednym z najczęstszych powodów, a zarazem najłatwiejszych do rozwiązania, jest nienaładowanie urządzenia czy brak zasilania. Problemem wówczas może okazać się bateria lub kabel zasilający. Innym, mniej oczywistym powodem może być uszkodzony ekran lub układ wewnątrz obudowy, który odpowiada za komunikację oraz połączenie wyświetlacza z innymi podzespołami.
Sprawdź także: Bateria w smartfonie – kiedy należy wymienić ją na nową?
Niektórymi z problemów powodujących pojawienie się czarnego ekranu mogą być: błąd systemu operacyjnego, przeciążenie podzespołów czy konflikt w działaniu różnych aplikacji lub wadliwość niektórych plików. W wielu sytuacjach nie jest to trwała usterka i ustępuje po wykonaniu potrzebnych procesów, natomiast czasem wymaga ponownego uruchomienia lub przeprowadzenia aktualizacji oprogramowania.Dlaczego, gdy telefon dzwoni lub trwa połączenie, ekran jest czarny? Jest to spowodowane specjalnym czujnikiem światła, znajdującym się w górnej części urządzenia, który odpowiada za wygaszanie ekranu podczas wykonywania połączeń. Mierzy on poziom światła otoczenia i wyłącza wyświetlacz, nawet jeszcze w trakcie dzwonienia, aby zaoszczędzić baterię. Daje to możliwość przyłożenia do ucha telefonu bez obaw, że użytkownik przypadkowo dotknie ekranu, wskutek czego zakończy połączenie. W większości telefonów istnieje możliwość wyłączenia wygaszania ekranu w trakcie rozmów, natomiast bez włączania jej wyświetlacz po zakończeniu rozmowy powinien samoistnie wrócić do stanu pierwotnego.
Czarny ekran telefonu może także pojawić się po zalaniu telefonu lub upadku, co może natychmiastowo wskazywać na uszkodzenie komponentów wewnętrznych. Jeżeli telefon zawiesza się, nie włącza lub od razu występuje systemowy tryb awaryjny, może to oznaczać poważniejszą usterkę. W takim przypadku najlepiej skontaktować się z serwisem, w celu dokładnej diagnozy oraz naprawy.
Sprawdź także: Zalany smartfon. Co zrobić, kiedy telefon nie jest wodoodporny?
Czy czarny ekran oznacza uszkodzenie urządzenia?
Czy jeśli występuje czarny ekran, to oznacza, że telefon się zepsuł? Najczęściej usterka ta wynika z powodu problemu z baterią lub zasilaniem. W takim przypadku warto sprawdzić, czy telefon jest odpowiednio naładowany, czy kabel oraz urządzenie ładujące są sprawne i czy przypadkiem telefon nie jest zbyt nagrzany. Jednym z efektów ładowania baterii jest wzrost jej temperatury, a tym samym może to powodować błędy w funkcjonowaniu urządzenia.
Powodem czarnego ekranu, niewynikającym jednocześnie z uszkodzenia urządzenia, może być także zbyt wysoka temperatura powietrza lub pozostawienie telefonu na słońcu. Telefony działające na oprogramowaniu iOS, a także niektóre posiadające system Android, mają czujniki powodujące wyłączanie wyświetlacza w przypadku możliwości przegrzania podzespołów. Warto wtedy położyć urządzenie w miejscu przewiewnym, najlepiej delikatnie chłodnym.
Sprawdź także: Jak prawidłowo dbać o telefon?
Jak rozwiązać problem z telefonem?
Czarny ekran w telefonie jest jednym z najczęstszych problemów, z jakim spotykają się użytkownicy smartfonów. Pierwszym krokiem jest ustalenie, z czego wynika czarny wyświetlacz w telefonie. Może to wynikać z rozładowania baterii, błędu oprogramowania lub nawet uszkodzenia mechanicznego. W momencie pojawienia się czarnego ekranu w telefonie warto najpierw spróbować wyłączyć i ponownie włączyć smartfona – zrobić to można poprzez naciśnięcie i przytrzymanie bocznego przycisku przez 10-15 sekund. Jeżeli to nie okaże się pomocne, warto podłączyć telefon do ładowania. Jeżeli telefon ma zbyt wysoką temperaturę, należy ściągnąć etui oraz położyć go w cieniu. Jeżeli smartfon nadal nie odpowiada, warto spróbować użyć przycisków zasilania oraz głośności, w celu sprawdzenia, czy telefon reaguje, choćby w postaci dźwięku.
Jeśli nie udało się naprawić problemu, warto udać się do specjalisty lub do autoryzowanego serwisu, gdzie telefon zostanie poddany diagnostyce. W najgorszym (i najbardziej kosztownym) wypadku telefon będzie trzeba naprawić. Brak możliwości szybkiego rozwiązania problemu może także skutkować potrzebą przywrócenia telefonu do ustawień fabrycznych. Wtedy najlepiej jest posiadać backup plików w smartfonie, aby nie utracić cennych danych.