AdobeStock_810854472.jpg
Porady

Outsourcing – co to jest i jakie korzyści przynosi firmom?

28 października 2024 3 minuty czytania

O outsourcingu można mówić od lat 70. ubiegłego wieku. Strategia polegająca na zlecaniu określonych zadań lub procesów firmom zewnętrznym zadebiutowała w Stanach Zjednoczonych, początkowo zwłaszcza w obszarach związanych z innowacyjnymi technologiami informatycznymi. Natomiast o outsourcingu wspominał już Henry Ford, założyciel koncernu Ford Motor Company. Amerykański inżynier twierdził, że nie ma sensu wykonywać określonej pracy, jeżeli ktoś zrobi to lepiej i szybciej. Dziś outsourcing jest już bardzo powszechny i stosowany w różnych branżach.

Spis treści:

 

  1. Outsourcing – co to znaczy?
  2. Rodzaje outsourcingu
  3. Dlaczego warto korzystać z outsourcingu?
  4. Zagrożenia związane z outsourcingiem

Outsourcing – co to znaczy?

Outsourcing to skrót od "outside resource using". W dosłownym tłumaczeniu outsourcing oznacza wykorzystanie zasobów zewnętrznych. To strategia i praktyka biznesowa polegająca na zlecaniu zewnętrznym podmiotom określonych zadań, procesów i projektów, zwłaszcza w dziedzinach, w których firma nie ma dużego doświadczenia. Outsourcing można również zlecić podmiotom zewnętrznym, jeżeli przedsiębiorstwo nie ma wystarczająco dużo czasu na realizację danego projektu. W ten sposób firma może skupić się na kluczowych celach. Jednocześnie outsourcing przynosi korzyści finansowe, ponieważ nie trzeba ponosić wydatków na infrastrukturę, szkolenie obecnych lub zatrudnianie nowych pracowników. Outsourcingowi poddać można bardzo różne usługi (m.in. księgowość, IT, zarządzanie kadrami, obsługa klienta, marketing, prawo, logistyka, administracja).

Sprawdź także: B2B co to jest? Wady i zalety takiego modelu działalności

Rodzaje outsourcingu

Wyróżnia się kilka rodzajów outsourcingu. Najczęściej jest to outsourcing zewnętrzny, wewnętrzny lub pracowniczy:

  • Outsourcing zewnętrzny (kontraktowy) – zlecanie zadań firmie zewnętrznej.
  • Outsourcing wewnętrzny (kapitałowy) – tworzenie nowych spółek-córek odpowiedzialnych za konkretne obszary działalności.
  • Outsourcing pracowniczy – zlecanie zadań pracownikom firm outsourcingowych.

Inne rodzaje strategii to na przykład outsourcing professional (usługi profesjonalistów), multi-sourcing (usługi mieszane), informatyczny (usługi w zakresie IT), process-specific (usługi specjalistyczne), procesów biznesowych (np. księgowość, administracja, obsługa klienta), produkcji (wytwarzanie dóbr lub komponentów), projektów (np. reklama, stworzenie aplikacji, prowadzenie bloga), operacyjny (np. konserwacja i naprawa sprzętu), lokalny (w tym samym kraju) oraz zagraniczny – offshore (umowa pomiędzy podmiotem krajowym i firmą świadczącą usługi na całym świecie) i nearshore (umowa pomiędzy podmiotem krajowym i firmą świadczącą usługi za granicą, ale w podobnym kręgu kulturowym).

Sprawdź także: Security Operations Center jako usługa dla biznesu – poznaj jej możliwości

Dlaczego warto korzystać z outsourcingu?

Zlecenie projektu, zadania, procesu czy obszaru działalności podmiotom zewnętrznym może przynieść przedsiębiorstwu wiele korzyści. Do największych zalet outsourcingu należą m.in.:

  • Niższe koszty działalności – podstawowa zaleta outsourcingu. Skorzystanie z usług firm zewnętrznych pozwala zaoszczędzić na zatrudnianiu lub szkoleniu pracowników. Dotyczy to również wydatków na całą infrastrukturę (np. nowe hale, biura, maszyny, sprzęt, telefony, komputery),
  • Wzrost wydajności – pracownicy przedsiębiorstwa korzystającego z możliwości outsourcingu mogą skupić się na swoich codziennych zadaniach, w których są najlepsi. Przekłada się to na wyższą wydajność pracy,
  • Wysoka jakość usług – zlecenie innych, często mniejszych zadań specjalistom daje gwarancję, że określone usługi zostaną wykonane w sposób profesjonalny.

Łatwo zauważyć, że outsourcing pomaga zoptymalizować funkcjonowanie przedsiębiorstwa. Poprzez outsourcing firma może obniżyć koszty działalności, zwiększyć wydajność oraz otrzymać dostęp do specjalistycznej wiedzy i nowoczesnych technologii.

Sprawdź także: Jak poprawić efektywność pracy w Twojej firmie? 6 zastosowań telefonii i wirtualnej centrali

Zagrożenia związane z outsourcingiem

Jak w przypadku każdej strategii, również korzystanie z outsourcingu niesie pewne zagrożenia:

  • Spadek wydajności – współpraca z podmiotem o niskich kompetencjach lub małym doświadczeniu może narażać na spadek wydajności. Konsekwencją będzie konieczność zmiany firmy zewnętrznej, co naraża na dodatkowe koszty,
  • Niższa jakość usług – dotyczy sytuacji zbyt mocnego cięcia kosztów, co w konsekwencji może doprowadzić do umowy z firmą bez wystarczającego doświadczenia,
  • Ryzyko wycieku danych – powierzanie zadań firmie zewnętrznej wymaga przekazania jej danych, wśród których mogą być informacje poufne (np. dane osobowe). Wiąże się to z ryzykiem wycieku danych nie tylko do przestrzeni publicznej, ale również konkurencji,
  • Mniejsza kontrola nad procesami w firmie – oddanie podmiotom zewnętrznym części zadań to utrata częściowej kontroli nad określonymi procesami i obszarami.

Sprawdź także: Jak bezpiecznie przechowywać dane? 4 pomocne wskazówki

Z pewnością w bilansie zalet i wad strategii przeważają korzyści, natomiast warto znać możliwe negatywne skutki outsourcingu. Zagrożenia związane z outsourcingiem dotyczą zwłaszcza współpracy z nieodpowiednią firmą. Dlatego ważne jest, żeby wybrać właściwy podmiot outsourcingowy. Uwagę należy zwrócić na doświadczenie danej firmy w branży, jakość świadczonych usług, kwalifikacje i stosowane technologie, również w zakresie bezpieczeństwa danych. Firma outsourcingowa powinna być również elastyczna, ze zdolnością do adaptacji w związku ze zmieniającymi się wymaganiami klienta.

Play Expert poleca

Sprawdź najkorzystniejsze oferty na play.pl